2007. január 23., kedd

Parfüm - az illat aperitif


Illat aperitif

1985-ben Patrick Süskind író tollából született egy mű, a „A Parfüm – Egy gyilkos története”, amely egy rejtelmes és szinte már elfeledett világból nyújt panorámaképet. Süskind író-forgatókönyvíróként tevékenykedik Németországban, s e ’85 – ös sikere előtt számos tv sorozatnak, illetve mozifilmnek körmölte forgatókönyvét, mint például a Rossininek ( 1997 ) vagy a Kir Royalnak ( 1986 ). A nagy nyilvánosságtól hevesen ódzkodó író elzárkózik az interjúktól, alig pár képet találni róla, s talán ez a személyiségében fészkelő magányosság az, ami vonzó és emberközeli. Utóbbira példa az 1991-es Sommer úr története című könyve, amelyben egy kamasz épp férfivá válik és elmereng fiatalkora ártatlanságán, visszaemlékezik azokra a gyönyörű keserédes percekre és múló pillanatokra. Egyébként az író szereti megragadni a hétköznapokban rejlő csodákat, a monotonitásban lévő apró mozzanatokat – sokszor humor segítségével -, amelyek szebbé és izgalmasabbá varázsolják napjainkat.

Szóval ilyen ez a német úriember, távol a világtól, mesél a világról.

No és itt van az egyik legkülönösebb meséje, a Parfüm, amely 1766 –ba kalauzol minket, a bűzlő és mocsokban fürdő Párizsba, ahol a szag végtelen birodalmat épített, s gondosan pusztítja és ingerli az érzékenynek nem mondható nyálkahártyákat. A sztori igen összetett.

Egy piacról indulunk, ahol egy kedves és finom hölgy épp az új haladag feltrancsírozására készül, amikor is hirtelen hanyatt vágja magát a nyálkás és nyirkos földön, és megszüli ötödik gyermekét. A kis Jean-Baptiste Grenouille-t. Számára érthetetlen módon a gyerek túléli, s nagy megdöbbenése közben ott is felejti a halpiacon. Csúnya néni, akasszuk föl. Jean-Baptiste egy árvaházba kerül, ahol társai idegenkedése miatt a fákkal növényekkel illetve kövekkel köt szoros barátságot kifinomult és egyedi szaglószerve segítségével. Már ekkor érezni lehet, hogy nem mindennapi tulajdonsággal van megáldva. Orra szinte a létező összes illatot felismeri, s ezáltal kitárul előtte a világ. Az árvaházból egy baltaarcú „kereskedőhőz” vezet az útja, ahol napi tizenöt órát robotol és küzd az életben maradásért. Jó pár évet lehúz a nyomor és szenvedés poklában , s a kis Jean-Baptiste-ból nagy Jean- Baptiste lesz, megnő és teste olyanná válik, mint Trevor Rezniké a Gépészben, csak neki nincs alkalma feljegyezni testsúlyát.

A történet kulcsmomentuma ekkor következik. Jean-Baptiste-ot a városba viszik. A városba, amely az illatok és szagok tárháza, a láthatatlan aromák Kánaánja, az a világ, amelyre egész életében vágyott. Ahogy végighaladnak az utcán, esszenciák és számára ismeretlen illatok tárulnak föl; és persze a nők. A nők, kiknek illata megigézi Jean–Baptiste-ot. Az új világba érkezés magában hordozza a változást is, s ez itt sem kivétel. Feltámadnak leküzdhetetlen ösztönei, kinyílnak előtte azok a kapuk, amelyek eddig rejtve voltak és a sötétségből félhomály, majd világosság lesz. A megvilágosodás gyilkoláshoz vezet. Első áldozata egy vörös hajú leányzó, kinek illata megigézte s követte egészen hazáig. Jean-Baptiste itt jön rá, hogy a női test, s annak illata mindennél értékesebb számára, s elhatározza, hogy megőrzi és elraktározza a világ illatait. Később egy parfümkészítőhöz kerül, az idősödő, ihlet nélküli nagyöreghez, Guiseppe Baldinihez, akit arra kér, hogy tanítsa meg őt mindenre, amire csak tudja. A fiú bebizonyítja Baldininek, hogy képességei nem ismernek határokat, az öreg pedig bízik benne és ír egy ajánlólevelet számára, amellyel Grasse városába mehet tanulni. El is indul, s illatokban tobzódó kalandja elkezdődik. Szorgalmasan tanul, kísérletezik emberi bőrrel és állati zsírral női hajjal és az idővel.

Egyetlen cél lebeg szeme előtt, a tökéletes parfüm elkészítése. Testét és cselekedeteit állatias és barbár elméje vezérli, amely teljes mértékben kiöl belőle minden társadalmi normát és erkölcsöt. Bomlottságát és őrületét a végletekig tetézi az a tény, amikor rájön, hogy testének nincsen semmiféle szaga. Áldozatai egytől egyig nők, különlegesek és gyönyörűek. Gyilkolási módszere egyedülálló és bizarr. Terve/műve megvalósításához tizenhárom nőre van szüksége, s minden egyes nő a tizenhárom alapillat egyikét helyettesíti. Viszont az utolsó aroma, a legérzékibb összetevő csak egyetlen nőben lelhető meg.

Persze a meséhez kell egy direktor is. A posztra több nagy név is versengett, többek között Scorsese és Milos Forman, de az író hajthatatlannak bizonyult. Ám 2001-ben megtört a jég és a film producere megnyerte Süskindet, és Tom Tykwert a 47 éves rendező urat, és több éves lobbizás után még 48 millió eurót is összekapartak, hogy aztán Tykwer egy 147 perces gótikus drámát forgasson a könyvből. Megérte az a sok pénz. Olyan nagy nevek sorakoznak a stáblistán, mint Dustin Hoffmann ( Giuseppe Baldini ), Alan Rickman, és a fiatal angol tehetség Ben Whishaw ( Jean – Baptiste Grenouille ) A Parfüm tökéletes példája annak, hogy Európában lehet nagyon jó filmet készíteni - hatalmas költségvetésből - és hogy ésszerűen, meggondoltan el lehet költeni ennyi pénzt, anélkül, hogy kárba vesszen akár egy árva peták is.

Az operatőri munkán keresztül a díszlettervezésig minden zseniális.

Frank Griebe képei lebilincselők, a testközelik olyannyira élnek, hogy szinte még a bőr és a haj illatát is érezzük a teremben. Frank és Tykwer már dolgoztak együtt a „Lé meg a Lolában”, és a „A harcos és a hercegnőben”, úgy látszik harmadik dobásukat is siker koronázza. Pozitívum és érdekesség, hogy a film mindvégig eredeti helyszíneken játszódik, nem volt stúdiófelvétel, a koszt és a mocskot is ők kenték rá a házak falaira. Tykwer és a forgatókönyvírók, Reinhold Heil és Johnny Klimek munkája is kifogástalan, a karakterek és jellemek kidolgozottsága pontos, és alapos, bár az eredeti műben egy kevésbé gyermekarcú és szimpatikus hőssel találkozunk. A film egyetlen negatív pontja talán a hosszúsága. Az utolsó fél óra már túl sok. Olyan érzésünk támadhat, mintha a rendező úr nem tudta volna, hogyan is zárja le filmjét, van egy kis exhibicionista pár perc, szeretkező tömeggel és buja püspökkel, de hát ez van. A jó parfümöt sokáig lehet érezni.

Egy szó, mint száz, a Parfüm egy olyan film, melynek szíve van. Szíve a nők, a szívbillentyűk az illatok.

Nincsenek megjegyzések:

Brad Pitt

Brad Pitt

G.I.T.S

G.I.T.S

Cronenberg

Cronenberg

American Psycho

American Psycho

Aaltra

Aaltra

Gerry

Gerry

The Assassination of Jesse James

The Assassination of Jesse James

The Sopranos

The Sopranos

Renaissance

Renaissance

A scanner darkly

A scanner darkly

Lena Headey

Lena Headey

2046

2046

Wynton Kelly

Wynton Kelly

Anja Garbarek

Anja Garbarek

Naked Lynch

Naked Lynch

Q.T.

Q.T.

Erik Truffaz

Erik Truffaz

Hot Fuzz - Vaskabátok

Hot Fuzz - Vaskabátok

Philip K. Dick

Philip K. Dick

Death Proof

Death Proof

Grindhouse - Death Proof

Grindhouse - Death Proof